بازاریابی دیجیتال
هر بازاریابی که از دستگاههای الکترونیکی استفاده میکند و متخصصان بازاریابی میتوانند از آن برای انتقال پیامهای تبلیغاتی و سنجش تأثیر آن در سفر مشتری شما استفاده کنند. در عمل، دیجیتال مارکتینگ معمولاً به کمپین های بازاریابی اطلاق می شود که در رایانه، تلفن، تبلت یا دستگاه های دیگر ظاهر می شوند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله ویدیوی آنلاین، تبلیغات نمایشی ، بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات اجتماعی پولی و پست های رسانه های اجتماعی. بازاریابی دیجیتال اغلب با “بازاریابی سنتی” مانند تبلیغات مجلات، بیلبوردها و پست مستقیم مقایسه می شود. به طور عجیبی، تلویزیون معمولاً با بازاریابی سنتی همراه است.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، ترویج برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال است. این نه تنها شامل ایمیل ، رسانههای اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب، بلکه پیامهای متنی و چندرسانهای بهعنوان یک کانال بازاریابی است.
بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا به راحتی اشتباه گرفته می شوند و دلیل خوبی هم دارند. بازاریابی دیجیتال از بسیاری از ابزارهای مشابه بازاریابی ورودی استفاده می کند – ایمیل و محتوای آنلاین. هر دو برای جلب توجه مشتریان بالقوه از طریق سفر خریدار و تبدیل آنها به مشتری وجود دارند. اما 2 رویکرد دیدگاه های متفاوتی از رابطه بین ابزار و هدف دارند.
دیجیتال مارکتینگ به این موضوع توجه میکند که چگونه ابزارهای فردی یا کانالهای دیجیتال میتوانند مشتریان بالقوه را تبدیل کنند. استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برند ممکن است از چندین پلتفرم استفاده کند یا تمام تلاش خود را روی یک پلتفرم متمرکز کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است در درجه اول محتوا را برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی و کمپین های بازاریابی ایمیلی ایجاد کند در حالی که سایر راه های بازاریابی دیجیتال را نادیده می گیرد.
از سوی دیگر، بازاریابی درونگرا یک مفهوم کل نگر است. ابتدا هدف را در نظر می گیرد، سپس به ابزارهای موجود نگاه می کند تا مشخص کند کدام یک به طور موثر به مشتریان هدف می رسد، و سپس در کدام مرحله از قیف فروش که باید اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، بگویید که می خواهید ترافیک وب سایت را افزایش دهید تا مشتریان بالقوه و سرنخ بیشتری تولید کنید. میتوانید هنگام توسعه استراتژی بازاریابی محتوای خود، روی بهینهسازی موتورهای جستجو تمرکز کنید و در نتیجه محتوای بهینهتر از جمله وبلاگها ، صفحات فرود و موارد دیگر را به دست آورید.
مهمترین چیزی که باید در مورد بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درونگرا به خاطر بسپارید این است که به عنوان یک متخصص بازاریابی، مجبور نیستید بین این 2 مورد یکی را انتخاب کنید. در واقع، آنها بهترین کار را با هم دارند. بازاریابی ورودی ساختار و هدفی را برای بازاریابی دیجیتال موثر در تلاشهای بازاریابی دیجیتال فراهم میکند و مطمئن میشود که هر کانال بازاریابی دیجیتال در جهت یک هدف کار میکند.
چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟
هر نوع بازاریابی می تواند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند. با این حال، بازاریابی دیجیتال به دلیل دسترسی به کانال های دیجیتال اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. در واقع، تنها در آوریل 2022، 5 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشته است.
از رسانه های اجتماعی گرفته تا پیام های متنی، راه های زیادی برای استفاده از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان هدف وجود دارد. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال دارای حداقل هزینه های اولیه است و آن را به یک تکنیک بازاریابی مقرون به صرفه برای مشاغل کوچک تبدیل می کند.
بازاریابی دیجیتال B2B در مقابل B2C
استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای شرکت های B2B (کسب و کار به تجارت) و همچنین B2C (کسب و کار به مصرف کننده) کار می کنند، اما بهترین شیوه ها به طور قابل توجهی بین 2 تفاوت دارد. در اینجا نگاهی دقیق تر به نحوه استفاده از بازاریابی دیجیتال در استراتژی های بازاریابی B2B و B2C داریم.
- مشتریان B2B فرآیندهای تصمیم گیری طولانی تری دارند و بنابراین قیف های فروش طولانی تری دارند. استراتژی های ایجاد رابطه برای این مشتریان بهتر عمل می کند، در حالی که مشتریان B2C تمایل دارند به پیشنهادات و پیام های کوتاه مدت پاسخ بهتری بدهند.
- تراکنشهای B2B معمولاً مبتنی بر منطق و شواهد است، چیزی که بازاریابان دیجیتال B2B ماهر ارائه میدهند. محتوای B2C به احتمال زیاد مبتنی بر احساس است و بر ایجاد احساس خوبی در مشتری نسبت به خرید تمرکز دارد.
- تصمیمات B2B معمولاً به ورودی بیش از یک نفر نیاز دارند . مواد بازاریابی که به بهترین نحو این تصمیمات را هدایت می کنند، معمولا قابل اشتراک گذاری و دانلود هستند. از سوی دیگر، مشتریان B2C از ارتباطات یک به یک با یک برند حمایت می کنند.
البته در هر قاعده ای استثنا وجود دارد. یک شرکت B2C با محصولی با قیمت بالا، مانند ماشین یا کامپیوتر، ممکن است محتوای آموزنده و جدیتری ارائه دهد. در نتیجه، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما همیشه باید به سمت پایگاه مشتری شما باشد، چه B2B یا B2C.
برای ایجاد کمپین های بازاریابی آنلاین آگاهانه و هدفمند به مخاطبان فعلی خود نگاهی بیندازید. انجام این کار تضمین می کند که تلاش های بازاریابی شما موثر است و می توانید توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کنید.
انواع بازاریابی دیجیتال
به تعداد روش های تعامل با استفاده از رسانه های دیجیتال، تخصص های زیادی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در اینجا چند نمونه کلیدی از انواع تاکتیک های بازاریابی دیجیتال آورده شده است.
بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، از نظر فنی یک ابزار بازاریابی است تا به خودی خود نوعی بازاریابی. Balance آن را به عنوان “هنر و علم جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو” تعریف می کند.
بخش “هنر و علم” سئو مهمترین چیز است. سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن در صفحه نتایج موتور سرچ (SERP) به شما نیاز دارد که در مورد عوامل مؤثر تحقیق و سنجش کنید.
امروزه مهمترین عناصری که در هنگام بهینه سازی یک صفحه وب برای موتورهای جستجو باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- کیفیت محتوا
- سطح تعامل کاربر
- سازگاری با موبایل
- تعداد و کیفیت لینک های ورودی
علاوه بر عناصر بالا، شما نیاز به بهینه سازی سئوی فنی دارید که تمام اجزای پشتیبان سایت شما هستند. این شامل ساختار URL، زمان بارگذاری، و لینک های شکسته می شود. بهبود سئوی فنی شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا سایت شما را بهتر هدایت کنند و بخزند.
استفاده استراتژیک از این عوامل بهینه سازی موتورهای جستجو را به یک علم تبدیل می کند، اما غیرقابل پیش بینی بودن آن را به یک هنر تبدیل می کند.
در نهایت، هدف این است که در صفحه اول صفحه نتایج موتور جستجو قرار بگیرید. این تضمین می کند که کسانی که به دنبال یک جستجوی خاص مرتبط با نام تجاری شما هستند می توانند به راحتی محصولات یا خدمات شما را پیدا کنند. در حالی که موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد، بازاریابان دیجیتال اغلب بر روی گوگل تمرکز می کنند، زیرا این یک رهبر جهانی در بازار موتورهای جستجو است.
در سئو، هیچ عنوان قابل اندازه گیری یا قانون ثابتی برای رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو وجود ندارد. گوگل و سایر موتورهای جستجو الگوریتم خود را تقریباً دائماً تغییر می دهند ، بنابراین پیش بینی دقیق غیرممکن است. کاری که می توانید انجام دهید این است که عملکرد صفحه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و بر اساس آن استراتژی خود را اصلاح کنید.
بازاریابی محتوا
همانطور که گفته شد، کیفیت محتوای شما جزء کلیدی یک صفحه بهینه شده است. در نتیجه، سئو عامل اصلی در بازاریابی محتوا است ، استراتژی مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند به مخاطبان هدف .
مانند هر استراتژی بازاریابی، هدف بازاریابی محتوا جذب سرنخ هایی است که در نهایت به مشتریان تبدیل می شوند. اما این کار را متفاوت از تبلیغات سنتی انجام می دهد. به جای جذب مشتریان بالقوه با ارزش بالقوه از یک محصول یا خدمات، ارزش را به صورت رایگان در قالب مطالب نوشتاری ارائه می دهد، مانند:
- پست های وبلاگ
- کتاب های الکترونیکی
- خبرنامه ها
- رونوشت های تصویری یا صوتی
- کاغذهای سفید
- اینفوگرافیک
بازاریابی محتوا مهم است و آمارهای زیادی برای اثبات آن وجود دارد:
- 84 درصد از مصرفکنندگان از شرکتها انتظار دارند که محتوای سرگرمکننده و مفیدی تولید کنند
- 62 درصد از شرکت هایی که حداقل 5000 کارمند دارند روزانه محتوا تولید می کنند
- 92 درصد از بازاریابان معتقدند که شرکت آنها برای محتوا به عنوان یک دارایی مهم ارزش قائل است
به همان اندازه که بازاریابی محتوا موثر است، می تواند مشکل ساز باشد. نویسندگان بازاریابی محتوا باید بتوانند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کنند و در عین حال افرادی را که مطالب را میخوانند، به اشتراک میگذارند و تعامل بیشتری با برند دارند، درگیر کنند. زمانی که محتوا مرتبط باشد، می تواند روابط قوی در سراسر خط لوله برقرار کند.
برای ایجاد محتوای موثر که بسیار مرتبط و جذاب باشد، مهم است که مخاطبان خود را شناسایی کنید. در نهایت با تلاش های بازاریابی محتوای خود سعی در رسیدن به چه کسانی دارید؟ هنگامی که درک بهتری از مخاطبان خود پیدا کردید، می توانید نوع محتوایی را که ایجاد می کنید تعیین کنید. شما می توانید از فرمت های زیادی از محتوا در بازاریابی محتوای خود استفاده کنید، از جمله ویدئوها، پست های وبلاگ، کاربرگ های قابل چاپ و موارد دیگر.
صرف نظر از اینکه چه محتوایی ایجاد می کنید، ایده خوبی است که بهترین شیوه های بازاریابی محتوا را دنبال کنید. این به معنای ساخت محتوایی است که از نظر گرامری صحیح، بدون خطا، آسان برای درک، مرتبط و جالب باشد. محتوای شما همچنین باید خوانندگان را به مرحله بعدی در خط لوله هدایت کند، خواه این یک مشاوره رایگان با نماینده فروش باشد یا یک صفحه ثبت نام.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای هدایت ترافیک و آگاهی از برند با درگیر کردن افراد در بحث آنلاین است. میتوانید از بازاریابی رسانههای اجتماعی برای برجسته کردن برند، محصولات، خدمات، فرهنگ و موارد دیگر استفاده کنید. با توجه به اینکه میلیاردها نفر وقت خود را صرف تعامل در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می کنند، تمرکز بر بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند ارزشمند باشد.
محبوبترین پلتفرمهای دیجیتال برای بازاریابی رسانههای اجتماعی فیسبوک ، توییتر و اینستاگرام هستند که لینکدین و یوتیوب از آنها فاصله زیادی ندارند. در نهایت اینکه از کدام پلتفرم های رسانه اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده می کنید به اهداف و مخاطبان شما بستگی دارد. برای مثال، اگر میخواهید سرنخهای جدیدی برای استارتآپ فینتک خود پیدا کنید، هدف قرار دادن مخاطبان خود در لینکدین ایده خوبی است زیرا متخصصان صنعت در این پلتفرم فعال هستند. از سوی دیگر، اجرای تبلیغات رسانه های اجتماعی در اینستاگرام ممکن است برای برند شما بهتر باشد اگر یک B2C متمرکز بر مصرف کنندگان جوان تر اجرا کنید.
از آنجا که بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل مشارکت فعال مخاطبان است، به روشی محبوب برای جلب توجه تبدیل شده است. این محبوب ترین رسانه محتوا برای بازاریابان دیجیتال B2C با 96٪ است و در حوزه B2B نیز در حال افزایش است. طبق گزارش موسسه بازاریابی محتوا ، 61 درصد از بازاریابان محتوای B2B در سال جاری استفاده خود را از رسانه های اجتماعی افزایش دادند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی معیارهای تعامل داخلی را ارائه می دهد که برای کمک به شما در درک میزان دسترسی شما به مخاطبان بسیار مفید است . شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع تعامل برای شما بیشترین اهمیت را دارد، چه تعداد اشتراکگذاریها، نظرات یا کل کلیکها روی وبسایت شما باشد.
خرید مستقیم حتی ممکن است هدف استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما نباشد . بسیاری از برندها از بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شروع گفتگو با مخاطبان استفاده می کنند تا اینکه آنها را تشویق کنند که فوراً پول خرج کنند. این امر به ویژه در برندهایی که مخاطبان مسن را هدف قرار می دهند یا محصولات و خدماتی را ارائه می دهند که برای خریدهای فوری مناسب نیستند ، رایج است. همه چیز به اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی شرکت شما بستگی دارد.
برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی، پیروی از بهترین شیوه ها بسیار مهم است. در اینجا چند مورد از مهم ترین بهترین شیوه های بازاریابی رسانه های اجتماعی آورده شده است:
- محتوای با کیفیت بالا و جذاب بسازید.
- به نظرات و سوالات به صورت حرفه ای پاسخ دهید.
- یک برنامه زمان بندی ارسال در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.
- در زمان مناسب پست کنید.
- مدیران رسانه های اجتماعی را برای حمایت از تلاش های بازاریابی خود استخدام کنید.
- مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که در کدام کانال های رسانه اجتماعی بیشتر فعال هستند.
بازاریابی پرداخت به ازای کلیک
پرداخت به ازای کلیک یا PPC، نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن هر بار که شخصی روی تبلیغات دیجیتال شما کلیک می کند، هزینه ای را پرداخت می کنید. بنابراین، به جای پرداخت مبلغ تعیین شده برای اجرای دائمی تبلیغات هدفمند در کانال های آنلاین، فقط برای تبلیغاتی که افراد با آنها تعامل دارند، پرداخت می کنید. اینکه چگونه و چه زمانی مردم تبلیغ شما را می بینند کمی پیچیده تر است.
یکی از رایج ترین انواع PPC، تبلیغات در موتورهای جستجو است و از آنجایی که گوگل محبوب ترین موتور جستجو است، بسیاری از کسب و کارها از تبلیغات گوگل برای این منظور استفاده می کنند. هنگامی که یک نقطه در صفحه نتایج موتور جستجو در دسترس است ، که به عنوان SERP نیز شناخته می شود، موتور آن نقطه را با چیزی که اساساً یک حراج فوری است پر می کند. یک الگوریتم هر تبلیغ موجود را بر اساس تعدادی از عوامل اولویت بندی می کند ، از جمله:
تبلیغات PPC سپس بر اساس فاکتورهای بالا، هر زمان که شخصی به دنبال درخواست خاصی جستجو می کند، در بالای صفحات نتایج موتور جستجو قرار می گیرد.
هر کمپین PPC دارای 1 یا چند اقدام هدف است که بینندگان قرار است پس از کلیک بر روی یک تبلیغ انجام دهند. این اقدامات به عنوان تبدیل شناخته می شوند و می توانند معاملاتی یا غیر معاملاتی باشند. خرید یک تبدیل است، اما ثبتنام در خبرنامه یا تماسی که با دفتر خانهتان گرفته میشود.
هر آنچه را که به عنوان تبدیل هدف خود انتخاب می کنید، می توانید آنها را از طریق کانال های بازاریابی دیجیتال انتخابی خود پیگیری کنید تا ببینید کمپین شما چگونه کار می کند.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یک تاکتیک دیجیتال مارکتینگ است که به کسی اجازه میدهد از طریق تبلیغ کسبوکار شخص دیگری درآمد کسب کند. شما میتوانید تبلیغکننده یا کسبوکاری باشید که با مروج کار میکند، اما روند در هر دو مورد یکسان است.
با استفاده از مدل تقسیم درآمد کار می کند. اگر شما وابسته هستید، هر بار که شخصی کالایی را که تبلیغ میکنید خریداری میکند، کمیسیون دریافت میکنید. اگر تاجر هستید، به ازای هر فروش که به شما کمک می کند، به شرکت وابسته پول پرداخت می کنید.
برخی از بازاریابان وابسته به بررسی محصولات تنها 1 شرکت، شاید در یک وبلاگ یا سایر سایت های شخص ثالث، انتخاب می کنند. دیگران با چندین تاجر رابطه دارند.
چه بخواهید یک وابسته باشید یا یکی را پیدا کنید، اولین قدم این است که با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید . میتوانید از کانالهای دیجیتالی استفاده کنید که برای اتصال شرکتهای وابسته به خردهفروشان طراحی شدهاند، یا میتوانید یک برنامه خردهفروشی را شروع کنید یا به آن بپیوندید.
اگر خردهفروش هستید و تصمیم میگیرید مستقیماً با شرکتهای وابسته کار کنید، کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید انجام دهید تا برنامه خود را برای مروجین بالقوه جذاب کنید. شما باید ابزارهایی را که برای موفقیت به آن شرکت های وابسته نیاز دارند ارائه دهید. این شامل مشوق هایی برای نتایج عالی و همچنین ابزارهای بازاریابی و مواد از پیش ساخته می شود.
تبلیغات بومی
تبلیغات بومی یک بازاریابی دیجیتال پنهان است. هدف آن این است که با محتوای اطراف خود ترکیب شود تا کمتر آشکارا به عنوان تبلیغات آشکار شود.
تبلیغات بومی در واکنش به بدبینی مصرف کنندگان امروزی نسبت به تبلیغات ایجاد شد. با دانستن اینکه سازنده یک تبلیغ برای اجرای آن هزینه می پردازد، بسیاری از مصرف کنندگان به این نتیجه می رسند که تبلیغ مغرضانه است و در نتیجه آن را نادیده می گیرند.
یک تبلیغ بومی با ارائه اطلاعات یا سرگرمی قبل از اینکه به هر چیزی تبلیغاتی برسد، این تعصب را دور می زند و جنبه «تبلیغ» را کم اهمیت جلوه می دهد.
مهم است که همیشه تبلیغات بومی خود را به وضوح برچسب گذاری کنید . از کلماتی مانند «تبلیغ شده» یا «حمایت مالی» استفاده کنید. اگر این شاخص ها پنهان شوند، خوانندگان ممکن است در نهایت زمان قابل توجهی را برای درگیر شدن با محتوا صرف کنند، قبل از اینکه متوجه شوند که این محتوا تبلیغاتی است.
وقتی مشتریان شما دقیقا بدانند چه چیزی به دست می آورند، احساس بهتری نسبت به محتوا و برند شما خواهند داشت. تبلیغات بومی نسبت به تبلیغات سنتی کمتر مزاحمتر هستند، اما قرار نیست فریبنده باشند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
مانند بازاریابی وابسته، اینفلوئنسر مارکتینگ در ازای در معرض قرار گرفتن بر کار با یک تأثیرگذار – فردی با طرفداران زیادی مانند یک سلبریتی، متخصص صنعت، یا خالق محتوا – متکی است. در بسیاری از موارد، این اینفلوئنسرها محصولات یا خدمات شما را به دنبال کنندگان خود در چندین کانال رسانه اجتماعی تایید می کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ برای شرکتهای B2B و B2C که میخواهند به مخاطبان جدیدی دست یابند، خوب عمل میکند. با این حال، همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر بسیار مهم است، زیرا آنها اساساً نماینده برند شما هستند. اینفلوئنسر اشتباه می تواند اعتماد مصرف کنندگان به کسب و کار شما را خدشه دار کند.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی از نرمافزاری برای تقویت کمپینهای بازاریابی دیجیتال استفاده میکند و کارایی و ارتباط تبلیغات را بهبود میبخشد. در نتیجه، می توانید به جای فرآیندهای دست و پا گیر و وقت گیر، روی ایجاد استراتژی در پشت تلاش های بازاریابی دیجیتال خود تمرکز کنید.
در حالی که اتوماسیون بازاریابی ممکن است ابزاری لوکس به نظر برسد که کسب و کار شما می تواند بدون آن کار کند، اما می تواند به طور قابل توجهی تعامل بین شما و مخاطبانتان را بهبود بخشد.
طبق آمار:
- 90٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده شخصی سازی را “بسیار” یا “تا حدودی” جذاب می دانند
- 81 درصد از مصرفکنندگان دوست دارند برندهایی که با آنها در ارتباط هستند، آنها را بهتر درک کنند
- 77 درصد از شرکت ها به ارزش شخصی سازی در زمان واقعی اعتقاد دارند، اما 60 درصد با آن مبارزه می کنند
اتوماسیون بازاریابی به شرکتها اجازه میدهد تا با انتظارات شخصیسازی همگام شوند. این به برندها اجازه می دهد:
- جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مصرف کننده
- کمپین های بازاریابی هدفمند طراحی کنید
- پیام های بازاریابی دیجیتال را در زمان مناسب برای مخاطبان مناسب ارسال و ارسال کنید
بسیاری از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی از تعامل بالقوه (یا فقدان آن) با یک پیام خاص برای تعیین زمان و نحوه رسیدن به مرحله بعدی استفاده می کنند. این سطح از سفارشیسازی بلادرنگ به این معنی است که میتوانید به طور مؤثر یک استراتژی بازاریابی فردی برای هر مشتری بدون سرمایهگذاری اضافی ایجاد کنید.
بازاریابی ایمیلی
مفهوم بازاریابی ایمیلی ساده است – شما یک پیام تبلیغاتی ارسال می کنید و امیدوار هستید که مشتری احتمالی شما روی آن کلیک کند. با این حال، اجرا بسیار پیچیده تر است. اول از همه، شما باید مطمئن شوید که ایمیل های شما تحت تعقیب هستند. این به این معنی است که یک لیست انتخاب کنید که موارد زیر را انجام می دهد :
- محتوا را هم در متن و هم در خط موضوع فردی می کند.
- مشخص می کند که مشترک چه نوع ایمیل هایی دریافت می کند.
- امضای ایمیلی که گزینه لغو اشتراک واضحی را ارائه می دهد.
- ایمیل های تراکنشی و تبلیغاتی را ادغام می کند.
شما می خواهید مشتریان احتمالی شما کمپین شما را به عنوان یک سرویس ارزشمند ببینند، نه فقط به عنوان یک ابزار تبلیغاتی.
بازاریابی ایمیلی به تنهایی یک تکنیک اثبات شده و موثر است: 89 درصد از متخصصان مورد بررسی آن را به عنوان موثرترین تولید کننده سرنخ خود معرفی کردند.
اگر از سایر تکنیکهای بازاریابی دیجیتال مانند اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید، که به شما امکان میدهد ایمیلهای خود را تقسیمبندی کرده و زمانبندی کنید تا نیازهای مشتری شما را به طور مؤثرتری برآورده کنند، میتواند حتی بهتر باشد .
اگر به بازاریابی ایمیلی فکر می کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد کمپین های بازاریابی ایمیلی عالی کمک کند:
- مخاطبان خود را برای ارسال کمپین های مرتبط به افراد مناسب تقسیم بندی کنید.
- اطمینان حاصل کنید که ایمیل ها در دستگاه های تلفن همراه خوب به نظر می رسند.
- یک برنامه کمپین ایجاد کنید.
- تست های A/B را اجرا کنید.
بازاریابی موبایلی
بازاریابی موبایلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به شما امکان می دهد با مخاطبان هدف خود در دستگاه های تلفن همراه خود مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها درگیر شوید. این میتواند از طریق پیامهای SMS و MMS، اعلانهای رسانههای اجتماعی، هشدارهای برنامه تلفن همراه و موارد دیگر باشد.
بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام محتوا برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، 85 درصد از آمریکایی ها صاحب یک گوشی هوشمند هستند، بنابراین تلاش های بازاریابی شما می تواند در هنگام ایجاد محتوا برای صفحه نمایش های کامپیوتر و موبایل بسیار تاثیرگذار باشد.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال عمدتاً به این دلیل برجسته شده است که مخاطبان گسترده ای از مردم را در بر می گیرد. با این حال، چندین مزیت دیگر نیز ارائه می دهد که می تواند تلاش های بازاریابی شما را افزایش دهد. اینها تعدادی از مزایای دیجیتال مارکتینگ است.
گستره جغرافیایی وسیع
وقتی تبلیغی را به صورت آنلاین ارسال می کنید، افراد بدون توجه به جایی که هستند می توانند آن را ببینند (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید). این باعث میشود تا دسترسی به بازار کسبوکارتان را افزایش دهید و با مخاطبان بیشتری در کانالهای دیجیتال مختلف ارتباط برقرار کنید.
کارایی هزینه
دیجیتال مارکتینگ نه تنها نسبت به بازاریابی سنتی به مخاطبان بیشتری دسترسی دارد، بلکه هزینه کمتری نیز دارد. هزینه های سربار برای آگهی های روزنامه، تبلیغات تلویزیونی و دیگر فرصت های بازاریابی سنتی می تواند بالا باشد. آنها همچنین کنترل کمتری بر روی اینکه آیا مخاطبان هدف شما در وهله اول آن پیام ها را خواهند دید یا خیر به شما می دهند.
با دیجیتال مارکتینگ ، میتوانید فقط ۱ قطعه محتوا ایجاد کنید که تا زمانی که وبلاگ شما فعال است، بازدیدکنندگان را به سمت آن جذب کند. میتوانید یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید که پیامها را بر اساس یک زمانبندی به فهرستهای مشتریان هدف ارسال میکند، و تغییر آن زمانبندی یا محتوا در صورت نیاز آسان است.
وقتی همه اینها را جمع کنید، بازاریابی دیجیتال به شما انعطاف پذیری و تماس با مشتری بیشتری برای هزینه تبلیغات شما می دهد.
نتایج قابل سنجش
برای اینکه بدانید که آیا استراتژی بازاریابی شما کارآمد است یا خیر، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می کند و در نهایت چقدر درآمد ایجاد می کند. اما چگونه این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام می دهید؟
همیشه این گزینه سنتی وجود دارد که از هر مشتری بپرسید “چگونه ما را پیدا کردی؟”
متأسفانه، این در همه صنایع کار نمی کند. بسیاری از شرکتها نمیتوانند با مشتریان خود گفتگوی انفرادی داشته باشند و نظرسنجیها همیشه نتایج کاملی به دست نمیآورند.
با بازاریابی دیجیتال، نظارت بر نتایج ساده است. نرمافزارها و پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال بهطور خودکار تعداد تبدیلهای مورد نظر شما را ردیابی میکنند، خواه این به معنای نرخ باز شدن ایمیل، بازدید از صفحه اصلی شما یا خرید مستقیم باشد.
شخصی سازی آسان تر
دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که داده های مشتری را به گونه ای جمع آوری کنید که بازاریابی آفلاین نمی تواند. داده های جمع آوری شده به صورت دیجیتالی بسیار دقیق تر و خاص تر هستند.
تصور کنید خدمات مالی ارائه میدهید و میخواهید پیشنهادات ویژهای را برای کاربران اینترنتی ارسال کنید، افرادی که به محصولات شما نگاه کردهاند. شما می دانید که اگر پیشنهاد را در جهت علاقه مندی شخص قرار دهید، نتایج بهتری خواهید گرفت، بنابراین تصمیم می گیرید 2 کمپین آماده کنید. یکی برای خانواده های جوانی است که به محصولات بیمه عمر شما نگاه کرده اند و دیگری برای کارآفرینان هزاره ای است که برنامه های بازنشستگی شما را در نظر گرفته اند.
چگونه همه آن داده ها را بدون ردیابی خودکار جمع آوری می کنید؟ چند تا رکورد تلفن باید طی کنید؟ چند پروفایل مشتری؟ و چگونه می دانید که چه کسی بروشور ارسالی شما را خوانده یا نخوانده است؟
با دیجیتال مارکتینگ، همه این اطلاعات در حال حاضر در دسترس شماست.
ارتباط بیشتر با مشتریان
دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که با مشتریان خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید. مهمتر از آن، به آنها اجازه می دهد با شما ارتباط برقرار کنند.
به استراتژی رسانه های اجتماعی خود فکر کنید. زمانی که مخاطبان هدف شما آخرین پست شما را می بینند بسیار خوب است، اما وقتی درباره آن نظر می دهند یا آن را به اشتراک می گذارند بهتر است. این به معنای سر و صدای بیشتری در اطراف محصول یا خدمات شما است ، و همچنین هر بار که شخصی به مکالمه میپیوندد، دید بیشتر میشود.
تعامل به مشتریان شما نیز سود می رساند. سطح تعامل آنها با تبدیل شدن به شرکت کنندگان فعال در داستان برند شما افزایش می یابد. این حس مالکیت می تواند حس قوی وفاداری به برند ایجاد کند .
تبدیل آسان و راحت
بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما این امکان را می دهد که بلافاصله پس از مشاهده تبلیغ یا محتوای شما اقدام کنند. با تبلیغات سنتی، فوریترین نتیجهای که میتوانید به آن امیدوار باشید، یک تماس تلفنی است که مدت کوتاهی پس از مشاهده تبلیغ شما توسط شخصی. اما هر چند وقت یکبار یک نفر زمانی که در حال شستن ظرفها، رانندگی در بزرگراه یا بهروزرسانی سوابق در محل کار است، وقت دارد با یک شرکت تماس بگیرد؟
با بازاریابی دیجیتال، آنها می توانند روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و بلافاصله در قیف فروش حرکت کنند. آنها ممکن است فوراً خریدی انجام ندهند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی برای تعامل بیشتر با آنها می دهند.
چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟
برای بسیاری از مشاغل کوچک و بازاریابان دیجیتال مبتدی، شروع با بازاریابی دیجیتال می تواند دشوار باشد. با این حال، شما می توانید با استفاده از مراحل زیر به عنوان نقطه شروع، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای افزایش آگاهی از برند، تعامل و فروش ایجاد کنید.
اهداف SMART
تعیین اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع (SMART) برای هر استراتژی بازاریابی بسیار مهم است. در حالی که اهداف زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید به آنها برسید، سعی کنید به جای اینکه باعث شود استراتژی شما راکد بماند، روی آنهایی تمرکز کنید که به جلو می برند.
شناسایی مخاطبان
قبل از شروع هر کمپین بازاریابی، بهتر است مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف شما گروهی از افرادی هستند که میخواهید کمپین شما بر اساس ویژگیهای مشابهی مانند سن، جنسیت، جمعیتشناسی یا رفتار خرید به آنها برسد. داشتن درک خوب از مخاطبان هدف می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید از کدام کانال های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و اطلاعاتی را که باید در کمپین های خود لحاظ کنید.
ایجاد بودجه
بودجه تضمین می کند که به جای صرف هزینه بیش از حد در کانال های بازاریابی دیجیتال که ممکن است نتایج مطلوب را ارائه نکنند، پول خود را به طور مؤثر برای اهداف خود خرج می کنید. اهداف SMART و کانال دیجیتالی را که قصد دارید برای ایجاد بودجه استفاده کنید، در نظر بگیرید.
انتخاب کانال های دیجیتال مارکتینگ
از بازاریابی محتوا گرفته تا کمپین های PPC و موارد دیگر، کانال های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارد که می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. اینکه از کدام کانال های بازاریابی دیجیتال استفاده می کنید اغلب به اهداف، مخاطبان و بودجه شما بستگی دارد.
اصلاح تلاش های بازاریابی
مطمئن شوید که داده های کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید که چه کارهایی به خوبی انجام شده است و پس از پایان کمپین، زمینه هایی برای بهبود وجود دارد. این به شما امکان می دهد در آینده کمپین های بهتری ایجاد کنید. با کمک فناوریها و نرمافزارهای دیجیتال میتوانید این دادهها را در یک داشبورد با قابلیت مشاهده آسان به دست آورید. گزارشهای تحلیلی بازاریابی دیجیتال Mailchimp به شما کمک میکند همه کمپینهای بازاریابی خود را در یک مکان متمرکز پیگیری کنید.
رشد با بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال باید یکی از محورهای اصلی استراتژی بازاریابی کلی هر کسب و کاری باشد. هرگز تا به حال راهی برای ماندن در ارتباط با مشتریان شما وجود نداشته است، و هیچ چیز دیگری سطح شخصی سازی را که داده های دیجیتال می تواند ارائه دهد ارائه نمی دهد. هرچه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال استقبال کنید، بیشتر می توانید پتانسیل رشد شرکت خود را درک کنید.